Bedrijfstrainingen zakelijk Engels op maat
Zakelijk telefoneren in het Engels. Nooit meer met je mond vol tanden

Zakelijk telefoneren in het Engels. Nooit meer met je mond vol tanden

Tags: , , ,

Zakelijk-telefoneren-in-het-Engels

 

Zakelijke telefoongesprekken voeren in het Engels

 

 

We merken het zo vaak in de trainingen die we geven. Angst voor de telefoon. Helemaal niet nodig! Lees verder.

Werk je in een internationaal bedrijf en is de voertaal Engels dan zal je ook regelmatig zakelijk telefoneren in het Engels.

Gaat de telefoon en het is een buitenlands contact,  dan zien we regelmatig dat het gesprek ‘wordt doorgegeven’ aan een collega. Medewerkers zijn bang dat:

  • De persoon niet goed wordt verstaan
  • Dat het gesprek te snel gaat
  • Men niet de juiste vocabulaire heeft voor een goed antwoord
  • Dat belangrijke details niet worden begrepen door de spanning
  • Vergeten wordt de juiste vragen te stellen
  • Hoe je een gesprek goed begint, inhoud geeft en afsluit

 

Zou het niet fijn zijn als je wist hoe je een zakelijk telefoongesprek in het Engels begint, inhoud geeft en afsluit? Je de juiste woorden kiest en de juiste antwoorden kan geven in professioneel Zakelijk Engels!

 

We gaan je daarbij helpen. In onze cursussen voeren we de telefoongesprekken ook om zo te oefenen. Hier heb je alvast een aantal standaardzinnen. Zo kun je een goed zakelijk telefoongesprek in het Engels voeren.

 

Zakelijk telefoneren in het Engels: de telefoon gaat

 

‘Hello, good morning (or afternoon/evening)’ , [Company name and your name],
‘How may I help you’ ?
‘Thank you for calling PP Logistics, Susan Jones speaking, how may I help you?

 

Zo neem je vriendelijk en professioneel op. Men weet of men het juiste bedrijf heeft en met wie men spreekt.

Je kunt het ook korter en bondiger formuleren:

[Company name], [your name] speaking.
‘PP Logistics, Susan Jones speaking’.

 

Het kan ook nog op een andere manier. Wij zijn in Nederland gewend om onze naam te noemen als we iemand bellen. Telefoneer je met een Engelstalig bedrijf dan is het niet ongebruikelijk om je naam niet te noemen. Dit klinkt misschien tegenstrijdig want de Britten letten erg op beleefdheid en hoffelijkheid.

Daarbij komt ook dat het vrij gebruikelijk is in Engelstalige landen om elkaar met de voornaam aan te spreken. Wij wachten vaak eerst hoe het contact verloopt voordat we elkaar tutoyeren.

 

Je krijgt dan openingszinnen in je Engelstalige telefoongesprek als:

‘Hello, good morning. Mr Smith please.
‘Good afternoon, can I speak to John Clifford, please?
‘Can I speak to Barry of the marketing department, please’ ?
‘Could you put me through to Mandy, please’ ?

 

Zoals je ziet blijft men ook bij het noemen van de voornaam beleefd.
Probeer altijd woorden te gebruiken als: would, could, can, may, please, thanks.

 

We schreven al eerder een bericht over beleefdheidsvormen in de Engelse taal:
‘ Are you polite enough’?Communiceren-Engels-blog-SR training

 

 

Een zakelijk telefoongesprek voeren via de telefoniste

 

  • Na de eerste openingszinnen kan gevraagd worden:

‘May I ask who’s calling’?
‘And who is this speaking’?
‘Who would you like to speak to’?
‘What company are you calling from/What is your companies name’ ?
‘Could I ask what company you’re with’?

 

  • Een telefoongesprek doorverbinden:

‘One minute, I’ll transfer you now to Peter’.
‘Please hold the line and I’ll put you through’.
‘One moment, please. I’ll see if Martin is available’ .

  • De gewenste persoon is in gesprek of niet aanwezig:

‘I’m sorry. John is not available at this moment’.
‘Sorry, Mandy is in a meeting at the moment’.
‘I’m sorry. Martin is out of the office today’.
‘George is on another call at the moment. I’m sorry’.
‘Bruce is on another line at the moment. Would you like to hold’?
‘I can’t get through to Mary at the moment’.
‘Mr Johnson is on another line at the moment. Would you like to hold?

  • Een boodschap aannemen:

Do you know what would be a good time for me to call him’?
‘Would tomorrow be more convenient’?
‘I’m sorry, Martin is not here today. Can I take a message?’
‘Can I ask Mr Jones to call you back’?
‘Maybe you could leave a message on his voice mail’.
‘Mr Clifford is on another line at the moment. Can I ask him to call you back’?
‘Joe is at lunch. Would you like me to leave a message for him’?
‘Kim is in a meeting until 4 p.m. Can I take a message’?

 

Vragen stellen in een Engels telefoongesprek:

Het kan voorkomen dat een ‘native speaker’ te snel voor jouw begrip spreekt. Misschien heeft hij of zij ook een accent, of wil je de informatie nog een keer horen.

Maak je geen zorgen vraag er gewoon nog een keer om, laat het eventueel spellen.

 

  • Vragen om iets te spellen:

‘Could you spell that for me, please’?
‘How do you spell that, please’?
‘Do I have this right? John Crowne C-R-O-W-N-E’?
‘How do you spell your surname’?
‘Could you give me your phone number again please’?

 

Handig om ook het Engelse telefoonalfabet te kennen en de uitspraak van nummers.

 

  • Vragen om verduidelijking:

‘Could you please repeat that’?
‘Can you please speak a little louder, thank you’?
‘I’m sorry, I didn’t catch what you just said’.
‘Can you please speak a little more slowly’?
‘Let me repeat what you just said to make sure I got it right’.
‘Can you please spell that for me’?
”How do you spell your surname, please’?

  • Een telefoongesprek afsluiten in het Engels

Ook bij de afsluiting van een zakelijk telefoongesprek in het Engels is het belangrijk beleefd te zijn. Bedank iemand voor het bellen of de hulp die is gegeven.

 

  • Afsluitende zinnen:

‘Thank you very much for your help’.
‘Please call again if you have any questions’.
‘Thank you for getting in contact with us’.
‘It was good talking to you, thanks’.
‘Thanks for calling. I’ll speak with you again soon’.
‘Let’s call again in a few days to see if there are any changes’.

 

Zelf een telefoongesprek beginnen in het Engels

 

We hebben een aantal voorbeelden laten zien van een professioneel telefoongesprek in het Engels.
Je werd gebeld en er werden vragen gesteld. Maar het kan dus ook dat je zelf het initiatief neemt om te telefoneren. Handig om dan ook een goed gesprek te kunnen voeren.

 

Voorbeeldzinnen om een gesprek in het Engels te beginnen:

‘Good morning,  this is John  from PP Logistics speaking. Could you put me through to Jane Smith please’?
‘Hello, this is Helen McKay from Plus Publishing, could I spreak to Jane Smith please’?
‘Brian Covey speaking,  may I speak to Jane please’?
‘Mandy Jones speaking.  I’d like to speak to Peter Meldrum please’.
‘I’m calling about your job application for sales manager, could you put me through to your HR department please’?
‘Can you put me through to Mrs Granger, please’?

 

Iemand is niet beschikbaar:

‘When is a good time to call Peter Yates’?
‘Could you tell me, when Deborah Miller is going to be back’?
‘When is Mr Hawkins available’?
‘Could I leave a message for Mrs Foster’?
‘I would like to send him an email, could you give his email address please’?

 

Afsluitend:

Met deze informatie moet je een professioneel zakelijk telefoongesprek in het Engels kunnen voeren.

 

Telefoneren is een van de 27 vaardigheden voor de internationale secretaresse. Benieuwd wat de andere vaardigheden zijn? Lees hier verder.

 

Wil je nog meer tips over het voeren van een Engels telefoongesprek? Met voorbeelden hoe het wel en niet moet?  We schreven er al eerder een artikel over: ‘Picking up the phone without fear’.

Telefoneren-Engels

Heb jij zelf wel eens een zakelijk gesprek in het Engels gevoerd? Laat je ervaring hieronder achter.

Het wordt gewaardeerd als je dit artikel met anderen deelt via social media. Dat kan hieronder, bedankt.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Sharing is caring. Thanks a lot!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK
150-zakelijke-Engelse-uitdrukkingen-SR training-zakelijk-Engels Zakelijke uitdrukkingen in het Engels 150 stuks!

Nederlandse uitleg, met Engelse voorbeeldzinnen.

 

Voorkom Van Gaaleriaanse Fouten, Spreek als een Native Speaker, Kom Professioneel over

Download

ONS WERKGEBIED

Onze taalcursussen geven wij meestal in het gebied van Vlissingen tot Rotterdam, van Breda tot Tilburg, Roosendaal en Bergen op Zoom, maar ook in andere plaatsen in Nederland zijn wij actief. Bekijk onze klantlocaties.

google-map-logo
STEL UW VRAAG
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Blog berichten









In de afgelopen maanden heeft een aantal van mijn collegae bij A&B Groep de cursus Zakelijk Engels gevolgd bij SR training en ik ben blij verrast met de behaalde resultaten.

SR training heeft het team Geboortezorgadvies van CZ op een praktische en inspirerende manier kennis laten maken met Zakelijk Engels.

Iedere les was voor mij boeiend en leerzaam. De opdrachtvormen waren wisselend, afgestemd op mijn werk. Dit maakte de lessen dynamischer.

SR training is een toegankelijk trainingsbureau dat hoogwaardige taaltrainingen aanbiedt. Het is een fijne partner in de samenwerking en is enorm flexibel. Flexibel in de inhoud van trainingen, de planning en de omgang.

Wat me vooral aansprak was, dat het zo toepasbaar was. We behandelden onze eigen e-mails en rapporten. Geen droge lesstof of invuloefeningen.

Wat een verschil met school, dat leren zo leuk kan zijn. Echt praktisch en afgestemd op onze groep.
Hartstikke bruikbaar in ons werk.

Het heeft me eigenlijk nog verder gebracht dan waar ik dacht uit te komen. Ik spreek met veel meer zelfvertrouwen en merk dat het communiceren stukken beter gaat. Ook is er aandacht besteed aan vaktechnische vocabulaire wat me erg heeft geholpen.

open inschrijving: WORKSHOP VOOR HR PROFESSIONALS 15 decemberMEER INFORMATIE
+