Bedrijfstrainingen zakelijk Engels op maat
Verdiep je in de cultuur en doe betere deals

Verdiep je in de cultuur en doe betere deals

Tags: , , ,

verdiep-je-in-de-cultuur-en-doe-betere-deals

 

Cultuur in het zakendoen met je buitenlandse partner

 

Respecteer de cultuur van jouw buitenlandse zakenpartner, verdiep je in de cultuur en doe betere deals. 

 

Om succesvol zaken te kunnen doen zal je ook wat over de achtergrond van jouw zakenpartner moeten weten. Wat is de cultuur in het zakendoen. Wat moet je wel doen en wat juist niet?

Hoe maak je de beste indruk en hoe zorg je ervoor dat men voor jou kiest. Hoe laat je merken dat jij je hebt verdiept in de cultuur van de persoon en het land. Wij gaan je hiermee helpen. 

 

Dit is een artikel met een mooie infographic  over zakelijke cultuurverschillen in 10 landen.

Wij Nederlanders doen vaak op een vrij directe manier zaken. We komen snel tot een oordeel en handelen daar naar. In buitenlandse culturen is dat vaak anders. Sterker nog, is men helemaal niet blij met deze directe manier van zakendoen.

Het is daarom belangrijk om je in te leven in zakenpartner en situatie om te voorkomen dat je een deal verprutst zelfs voordat je er aan begonnen bent.
Je vindt hier meer: 
more about business etiquettes.

De aandachtspunten

 

  • Punctuality
    For some cultures it is very important to be on time (= punctual ). For others it’s ok to be a bit late. If you are late apologize fully. Make sure you say you are sorry a few times.
  • Business Cards
    If you get a business card from your Japanese business partner it is polite to take it with both hands and look at it before putting it away. In western cultures it is just taken and put away without looking at it.
  • Doing Business 
    In Germany and the Netherlands business deals are done in the board room, whereas in the UK a lot of business is done in the pub. In Spain and France deals are done over lengthy lunches.
  • Introductions
    While it is normal to introduce yourself in Holland, you have to wait to be introduced in countries like UK, Ireland, China and Japan.
  • Humour/Smiling
    It’s ok to tell a joke but know who you are dealing with. In Russia it is normal to have a serious face when doing business and not smile at everyone, as you give the impression that you are a bit silly. In the US it is usual to smile at people.
  • Eye Contact
    Direct eye contact in Western Europe is a sign of sincerity but in Japan prolonged eye contact is considered rude.

 

Betere deals afsluiten? Let ook op:

 

  • Crossing legs
    In Thailand and Indonesia it is offensive to have your legs crossed, and pointing at someone is also rude.
  • Topics to be avoided
    Avoid talking about religion/politics etc.
    Keep to safe subjects until you know who you are dealing with.
  • Communication
    Communication can be direct or indirect in different countries, so know who you are dealing with. Make sure you give the other person space, so don’t stand too close.
  • Negotiation
    As a general rule, it is better to adapt a formal role and if the situation warrants it, then adapt an informal style.
  • Finger “ok” sign
    In some countries the finger “ok” sign is a measure of approval while in other countries it is considered very rude.
  • Soles of feet
    When dealing with Arab cultures it is considered very rude to show the soles of your feet.
  • Gift giving
    The exchange of gifts is a normal part of doing business in Indonesia, China and Japan. It is not seen as a bribe. A lot of attention should be given to the wrapping as it shows how much you value that person. In some countries
    in non-business situations it is considered rude to open presents straight away, while for example in the Netherlands it is usual to open your present directly.
  • Four
    Be aware to avoid the word” four” in Japan as it means death.
  • Flowers
    In China, white flowers are used at funerals, so don’t give your host white flowers.
    In England, the guests bring flowers. White lilies should be avoided as they signify death.

 

De cultuur kennen is belangrijk net als te weten wat ‘polite’ and ‘impolite’ is in de Engelse taal.
Hier vind je meer informatie over beleefdheidsvormen.

Nog meer over cultuur?
Gedraag je als een Brit als je succesvol zaken wilt doen in Engeland.

 

Hoe-goed-is-jouw-DunglishThe Business English Survival Guide
Heb je onze e-books al?
Bekijk ze allemaal.

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Sharing is caring. Thanks a lot!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK
150-zakelijke-Engelse-uitdrukkingen Zakelijke uitdrukkingen in het Engels 150 stuks!

Nederlandse uitleg, met Engelse voorbeeldzinnen.

 

Voorkom Van Gaaleriaanse Fouten, Spreek als een Native Speaker, Kom Professioneel over

Download

ONS WERKGEBIED

Onze taalcursussen geven wij meestal in het gebied van Vlissingen tot Rotterdam, van Breda tot Tilburg, Roosendaal en Bergen op Zoom, maar ook in andere plaatsen in Nederland zijn wij actief. Bekijk onze klantlocaties.

google-map-logo
STEL UW VRAAG
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Blog berichten









In de afgelopen maanden heeft een aantal van mijn collegae bij A&B Groep de cursus Zakelijk Engels gevolgd bij SR training en ik ben blij verrast met de behaalde resultaten.

SR training heeft het team Geboortezorgadvies van CZ op een praktische en inspirerende manier kennis laten maken met Zakelijk Engels.

Iedere les was voor mij boeiend en leerzaam. De opdrachtvormen waren wisselend, afgestemd op mijn werk. Dit maakte de lessen dynamischer.

SR training is een toegankelijk trainingsbureau dat hoogwaardige taaltrainingen aanbiedt. Het is een fijne partner in de samenwerking en is enorm flexibel. Flexibel in de inhoud van trainingen, de planning en de omgang.

Wat me vooral aansprak was, dat het zo toepasbaar was. We behandelden onze eigen e-mails en rapporten. Geen droge lesstof of invuloefeningen.

Wat een verschil met school, dat leren zo leuk kan zijn. Echt praktisch en afgestemd op onze groep.
Hartstikke bruikbaar in ons werk.

Het heeft me eigenlijk nog verder gebracht dan waar ik dacht uit te komen. Ik spreek met veel meer zelfvertrouwen en merk dat het communiceren stukken beter gaat. Ook is er aandacht besteed aan vaktechnische vocabulaire wat me erg heeft geholpen.